Gode råd fra Himmelev fodkliniks fodterapeuter til fodpleje og valg af fodtøj

Pas godt på dine fødder. Fødderne skal vi gå rundt på hele livet, og de skal kunne holde til lidt af hvert. Derfor er det yderst vigtigt, at du passer og plejer din fødder hver eneste dag.


Her får du en række råd fra Himmelev fodkliniksfodterapeuter til fodpleje og valg af fodtøj som sikre de bedste vilkår for dine fødder

 

Kontakt os gerne for mere information og booking 

 

10 gode råd fra Himmelev fodklinik til din daglige fodpleje

vejledning til fodpleje af dine fødder fra Himmelev fodklinik i Roskilde. Gode råd til din daglige fodpleje inklusiv regelmæssige fodklinik besøg

Dine fødder skal bære rundt på din krop, lige fra den dag du tager dine første skridt. Det er en belastning, som faktisk er meget større end de fleste går rundt og tror.

Derfor er det yderst vigtigt, at du passer og plejer din fødder hver eneste dag. Gør du det, er der en bedre mulighed for, at dine fødder nok skal bære dig rundt resten af livet.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Skyl fødderne dagligt
Lunken vand er bedst, og det er tilstrækkeligt at skylle dem i brusebadet. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at sæbe udtørrer huden.

Tør fødderne grundigt
Fødder skal tørres grundigt, når de har været våde, især mellem tæerne. På den måde kan du forebygge hudsvamp, der trives i varme, fugtige og mørke omgivelser.

Klip neglene lige over
Negle skal altid klippes lige over. Klipper du dem ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, som kan danne betændelse. Sker det, skal du søge professionel behandling hos en fodterapeut som Himmelev Fodklinik.

Brug fodcreme
Smør fødderne ind i creme hver dag, når de er blevet skyllet. Cremen holder huden på fødderne smidig og forebygger hård hud og revner. Undgå at komme creme mellem tæerne.

Hård hud og ligtorne skal fjernes
Hård hud og ligtorne er tegn på, at dine fødder belastes forkert. Derfor kan der være god grund til at se nærmere på dit fodtøj. Du kan få hjælp til at fjerne hård hud og ligtorne hos Himmelev Fodklinik.

Motionér fødderne
Dine fødder har rigtig godt af at bevæge sig hver dag. Det styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned.

Åndbare strømper
Skift til rene strømper hver dag. Sørg for, at strømperne ikke strammer, og brug så vidt muligt strømper, der er svedtransporterende eller lavet af naturmaterialer som fx bambus. Strømper af kunststof som f.eks. nylon forhindrer huden i at ånde, så sved og fugt bliver i strømpen.

Tjek dine sko
Du kan tjekke, om dine sko passer til dine fødder ved at tage sålen ud og stille dig oven på den. Stikker dine fødder ud over sålen, går du i for små sko. Det kan påvirke dine fødder og ændre din naturlige fodform.

Overvej indlæg  
Hvis dine fødder har fejlstillinger, kan du gå på en uhensigtsmæssig måde, hvilket kan give dig smerter helt op i ryggen. Du kan derfor have glæde af et indlæg, der kompenserer for fejlstillingerne og giver dig en bedre gang. Hvis indlæg skal virke, skal de fremstilles individuelt til dine fødder og behov. Det kan du få gjort hos en fodterapeut på Himmelev Fodklinik medbaggrund i en gang- og fodanalyse.

Sko efter gøremål
Din fødder har det faktisk bedst i sko, der passer til det, du er i gang med. Derfor skal du vælge forskelligt fodtøj, alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

9 gode råd fra Himmelev fodklinik til dit valg af fodtøj

9 gode råd fra Himmelev fodklinik til dit valg af fodtøj. Det er vigtigt at du vælger dit fodtøj med omtanke og det passer til dine fødder. Vi kan hjælpe med at du vælger rigitgt

Dit fodtøj har stor betydning for dine fødders sundhed og velvære. Det er derfor vigtigt at du vælger dit fodtøj med omtanke og det passer til dine fødder.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Fodtøjet skal passe til dine fødder fra start, de må aldrig skulle gåes til.

Vælg altid fodtøj, hvor huden kan ånde frit – læder, skind og bomuld.

Fodtøjets indvendige længde, bør være 8-10mm længere end fodens længde, når du står op med belastning på foden. Beregn altid skolængden efter den længste tå, som hos de fleste er tå nr. 2.

Fodtøjets bredde skal svare til fodens bredde, når du står op med belastning på foden.

Fodtøjets tåkappe bør være så høj, at der ikke forekommer tryk på tæer og negle. Der bør være plads til at tæerne kan spredes og løftes.

Fodtøjets bagkappe skal være stabil og slutte fast om hælen, fordi den er med til at styre foden under gang.

Fodtøjets lukkeanordning skal være justerbar, som f.eks. snørebånd, velcrolukning eller lign., så fødderne fastholdes under gang, så skoen ikke klemmer, strammer eller bliver for løs.

Fodtøjets sål skal være stødabsorberende, skrid-hæmmende, let og bøjelig.

Det er vigtigt at dine hjemmesko er lige så optimale som dine udendørs sko.